سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی

تا پیش از ابلاغ حرکت دستگاهها به سمت حسابداری تعهدی، روش مرسوم حسابداری تحت وب کشور روش «نقدی» بود. در این روش، اساس معامله‌ها بر دریافت و پرداخت وجه نقد پایه‌‌ریزی می‌شود. مبادله وجه نقد نارسایی‌های زیادی را به دنبال داشت که از مهمترین آنها می‌توان به عدم ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، فقدان نظام بودجه‌بندی جامع مبتنی بر فعالیت‌ها، رعایت نکردن اصل تطابق درآمد و هزینه، عدم ثبت کامل مطالبات و تعهدات و …اشاره کرد. در روش حسابداری تعهدی ( Accrual Basis ) امابر خلاف روش نقدی، درامدها زمانی، شناسایی و در دفاتر حسابداری آنلاین منعکس می‌شوند که به طور کامل محقق شده باشند. می‌یابند. در این روش، زمان تحقق درآمد، هنگامی است که وجوه به صورت قطعی مشخص می‌شوند و یا بر اثر ادامه خدمات حاصل می‌شوند.

     برای تبدیل تاریخ امروز میلادی می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.

حسابداری

حسابداری تعهدی؛ مزیت‌ها و چالش‌ها

تمرکز حسابداری تعهدی بر سنجش میزان درآمدها و مخارج سالانه و نحوه ثبت رویدادهای مالی و انعکاس کامل آنها در گزارش‌های مالی عمومی است که مسئولیت پاسخگویی به ویژه در امر قضاوت را تسهیل و ارزیابی دقیق تر را فراهم می‌کند. نرم افزار حسابداری تعهدی اطلاعاتی در مورد دارایی‌ها و بدهی های یک سازمان و تغییرات آن فراهم می آورد که با حسابداری دریافت و پرداخت وجه نقد، میسر نیست. هدف اصلی استقرار سیستم حسابداری تعهدی، شفافیت حساب‌ها و ارائه گزارش‌های مالی جامع است که از طریق محاسبه بهای تمام شده خدمات و مدیریت بر هزینه‌ها، تهیه صورت‌های مالی تجمیعی و تلفیقی کل و گزارش‌های عملکرد دوره‌ای حاصل می‌شود.

 منبع:

https://blog.yar.cloud/%d9%85%d8%b2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d9%82%d9%82-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%87%d8%af%db%8c/